لینک

Skip Navigation Links

۱۳۹۳ نوزدهم اسفند فرماندار محترم خواف در دانشگاه پیام نور خواف: شهرستان خواف با توجه به پتانسیل های بالا نیاز به توجه بیشتر دولت و سرمایه گذاران دارد.

 

 

 

 

 

 

جناب آقای دکتر پهلوان نژاد در همایش فرصت ها و چالش های فرهنگی- اقتصادی در دیار میراث های ماندگار که به همت دانشگاه پیام نور خواف برگزار گردید،  ضمن خیرمقدم به وزیر نیرو، معاونین وزیر صنعت، معدن تجارت ، رؤسای محترم کمیسیون های مجلس و سایر نمایندگان حاضر در جلسه، مدیر کل های حوزه انرژی و معدن، در خصوص فرصت ها و چالش های شهرستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

ایشان، در ابتدا با اشاره به آثار و بنا های تاریخی شهرستان، از گذشته غنی فرهنگی و علمی شهرستان خواف یاد کرد.  آقای دکتر پهلوان نژاد مهمترین ظرفیت های موجود در شهرستان را معادن عظیم سنگ آهن و تونل بادی خواف عنوان نمود و در ادامه افزود: معادن سنگ آهن سنگان ذخیره ای قریب به 2/1 میلیون تن سنگ آهن دارد و طبق برنامه باید سالانه 5/17 میلیون تن کنستانتره از آن تولید نمود که فاز اول آن در سال جاری به میزان 3 میلیون تن به بهره برداری رسیده است و هم اکنون تعداد 6 کارخانه کنستانتره سازی در حال ساخت است و در آینده خواف تبدیل به قطب فولاد کشور خواهد شد. ایشان در خصوص تونل بادی خواف توضیح دادند: این تونل بادی ظرفیت تولید 10000 مگا وات برق را دارد که علاوه بر رفع نیاز صنایع منطقه و نیز کشور می توان برق تولیدی را به کشور همسایه افغانستان صادر نمود.

دکتر پهلوان نژاد در ادامه به چالش های شهرستان اشاره نمود و گفت: بزرگترین چالش تأمین زیرساخت های فعالیت های صنعتی و معدنی از جمله آب و برق می باشد، ایشان با بیان اینکه توسعه صنایع فولاد در شهرستان نیاز به 27 میلیون متر مکعب آب و 440 مگا وات برق دارد، افزود: تاکنون تنها 8 میلیون متر مکعب آب و 140 مگاوات برق تأمین شده است. ایشان مقرون به صرفه ترین و سریعترین راه حل مشکل کمبود آب را مدیریت آبهای سطحی و صرفه جویی منابع آب در شهرستان دانست و افزود: 90درصد آب مصرفی شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود که طبق برنامه ریزی های انجام شده با صرفه جویی 10 درصدی می توان آب شرب و صنایع را تأمین نمود. دکتر پهلوان نژاد در ادامه گفت: با توجه به پتانسیل شهرستان، جهت تأمین برق باید به سمت انرژی بادی رفت.

در پایان فرماندار خواف بر این نکته تأکید کرد که شهرستان خواف با عنایت به پتانسیل های بالا نیاز به توجه بیشتر دولت و سرمایه گذاران دارد. وی در ادامه برخی مشکلات سرمایه گذاری در بخش مزارع بادی را برشمرد و افزود تعدادی از سرمایه گذاران چندین سال است زمین و مجوز ساخت نیروگاه بادی را گرفته اند ولی تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند. ایشان با بیان اینکه مجوز این سرمایه گذاران در صورت عدم شروع کار باطل می گردد، به سرمایه گذاران حوزه مزارع بادی و معدنی درخصوص سرعت بخشیدن به مسائل اداری و صدور مجوز در کمترین زمان ممکن، قول مساعد داد.





 





لیست کامل اطلاعیه ها و بخش نامه ها