لینک

Skip Navigation Links

۱۳۹۴ هجدهم خرداد اولویت های پژوهشی پژوهشکده سال 1394

 

 

اولویت های پژوهشی پژوهشکده آموزش باز و از راه دور دانشگاه پیام نور در سال 94 جهت استحضار اعضای محترم هیات علمی  و اساتید گرامی به شرح زیر اعلام می گردد .

 

اولویت های پژوهشی پژوهشکده سال 1394

الف- کمیته هزینه و درآمد )بهره وری )

  •  راهکارهای تنوع بخشی به درآمدهای دانشگاه در نظام آموزش از راه دور
  •  بازنگري نظام آموزش در عصر اطلاعات با تمرکز بر محتوا، نرم‌افزار و سخت‌افزاهای آموزشی متناسب
  • آموزش از راه دور و اقتصاد دانش بنیان
  • توسعه، مقایسه و آمایش رشته های مختلف علمی(علوم پایه، علوم انسانی و فنی مهندسی) در دانشگاه پیام نور
  • مهندسي فرهنگي براي شكل‌دهي فرهنگ استفاده از فناوری های نوین
  • تعیین و بررسی شاخصهای قابلیت تجمیع مراکز و واحدها و رشته های تحصیلی
  • بررسی چالش ها و فرصت های بازاریابی با هدف توسعه در دانشگاه پیام نور
  •  نظام آموزش باز و از راه دور و توسعه اجتماعي (زنان، توسعه پايدار و ....)
  • بررسي جايگاه دانشگاه پيام نور در افق 1404(آسيب شناسي و ضرورتهاي توسعه و ....)
  • چگونگی تعیین منابع مالی در دانشگاه های نظام آموزشی باز(با استفاده از مطالعات تطبیقی)
  • آموزش باز و کارآفرینی
  • فرصت پارکهای علمی و فناوری و آموزش (مورد پژوهی دانشگاه پیام نور)
  • رقابت پذیری و توسعه ظرفیت دانشجو در دانشگاه پیام نور بررسي تحولات جمعيت در آينده دانشگاه پيام نور
  • مولفه‌هاي موثر در ارتقاء بهره وري آموزش پژوهش و منابع انسانی  از راه دور
  • بررسي راهكارهاي تبديل دانشگاه پيام نور به قطب علمي آموزش باز و از راه دور در جهان اسلام
  • تبیین تحلیل جامعه شناختی- روانشناختی تنبلی اجتماعی در دانشگاهیان

ب- کمیته آموزش مجازی(رضایتمندی دانشجویان)

  • طراحي شيوه هاي آموزش اثربخش در محيط يادگيري الكترونيكي
  • بررسی چگونگی ارائه و اجرای دروس عملی ( مطالعه موردی بر روی روش انتخابی)
  • طراحي شيوه هاي گوناگون ارزشيابي دانشجو در محيط يادگيري الكترونيكي
  • ارزيابي عملکرد آزمايشگاه ها و کارگاه ها و ارائه راهکارهاي مناسب فعال سازي آن­ها در نظام آموزش از راه دور
  • طراحي استراتژي اطلاع‌رساني علمي دانشگاه به مخاطبين مختلف (هيئت علمي، دانشجويان و ...)
  • طراحي دوره هاي دانشگاهي مبتني بر يادگيري همراه (MOBILE)در دانشگاه پيام نور
  • بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه آموزش های الکترونیک
  • نیاز سنجی دوره­های آموزشی برگزار شده از طریق آموزش از دور و آموزشهای مجازی
  • بررسی شیوه­های ارزشیابی درونی و بیرونی فعالیتهای آموزشی دانشگاه برای بهبود کیفیت رشته­های تحصیلی
  • آسيب شناسي و ارزيابي برنامه ريزي درسي و راهبردهايي براي اصلاح آن
  • بررسی تطبیقی الگوهای توسعه نظام آموزش عالی با رویکرد آموزش از دور در کشورهای مختلف
  • بررسی تطبیقی شیوه­های یاددهی – یادگیری در نظام­های آموزش از دور کشورهای مختلف
  • بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش از راه دور
  • بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه تطبیق دانشگاه­های مجری دوره­های آموزش الکترونیکی
  • بررسي ديدگاه دانشجويان نسبت به روشهای مختلف آزمون در دانشگاه پيام نور
  • بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان از شیوه های آموزشی (نیمه وقت) دانشگاه پیام نور
  • کمیته برندسازی دانشگاه
  • نوآوری و خلاقیت در آموزش و بهبود روش­های کلاس­داری در آموزش باز
  • شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر بر رضايتمندي و انگيزش اساتيد براي آموزش الكترونيكي در دانشگاه پيام نور
  • بررسی و مطالعه زیانهای رشته های جدید تغییر یافته از نظر کاهش جمعیت دانشجویی، عدم موفقیت در اشتغال ، عدم کسب مهارت­های نرم افزاری و غیره
  • بررسي جايگاه توليد علم در دانشگاه پيام نور.
  • بررسی مشکلات کارکنان، اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور از دیدگاه های  آموزشی - پژوهشی- رفاهی و خدماتی.
  • پژوهش در مورد كاربرد انواع فناوری در نظام آموزش عالی با رویکرد ویژه به آموزش باز و از راه دور
  • مقایسه رشته های مختلف علمی(علوم پایه ، علوم انسانی ، هنر و فنی مهندسی)  از دیدگاه دلایل عدم جذب دانشجو
  • شناسایی ابتکارات و نوآوری‌های آموزشی( مجازی، نیمه وقت، تمام وقت) پژوهشی، فرهنگی،دانشجوئی، پشتیبانی و رفاهی در دانشگاه پیام نور
  • امكان سنجي استفاده فراگير از آموزش الكترونيكي در مقطع تحصيلي كارشناسي
  • طراحي، ارائه و ارزشيابي مدل مناسب يادگيري الكترونيكي در دانشگاه پيام نور

د- کمیته بهبود و ارتقای فرآیندها

  • ساختار و نظام اداري متناسب با آموزش باز و از راه دور
  • مولفه های ارزیابی آموزشی ، پژوهشی و اداری دانشگاه های با نظام آموزش باز
  • خصوصیات استانداردسازی کتاب های خودآموز در رشته های تحصیلی(گروه های آموزشی) مختلف در دانشگاه های معتبر با نظام آموزش باز
  • بررسي راهكارهاي ارتباط نهادهاي توليد علمي با كارآفريني و اقتصاد در آموزش باز و از راه دور
  • بررسی شاخص هاي ارتقاي کيفيت در آموزش هاي مجازی، نیمه وقت ، تمام وقت
  • جايگاه برنامه درسي، مدرس و محيط آموزشي در نظام آموزش باز و از راه دور
  • ارزيابي عملکرد و وضعيت کمي و کيفي کتابخانه هاي تخصصي و نقش آن در گسترش آموزش و پژوهش در دانشگاه
  • بازنگري نقش اعضاي هيئت علمي در دانشگاه با مأموريت آموزش از راه دور
  • آینده نگری و برنامه ریزی در رشته های علوم پایه، علوم انسانی ، هنر و  فنی مهندسی از دیدگاه جذب حداکثری دانشجو و تاسیس رشته های جدید، میان رشته ای و دوره های کوتاه مدت در دانشگاه پیام نور با توجه به پتانسیل منطقه ای.
  • بررسی چگونگی تحقق دانشگاه کارآفرین با تاکید ویژه بر نقش آموزش باز و از راه دور
  • نحوه فعالیت آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی در دانشگاه های با نظام آموزشی باز(مطالعات تطبیقی)
  • چگونگی برگزاری آزمون های میان ترم و پایان ترم در دانشگاه های با نظام آموزشی باز (مطالعات تطبیقی)
  • آموزش از راه دور و مديريت دانش در دانشگاه پيام نور
  • پژوهش در زمینه ابداع و بهبود روشهای مدیریت در نظام آموزش عالی با رویکرد ویژه به آموزش باز و از راه دور
  • عوامل مؤثر بر اجراي مقررات آموزشي در حوزه خدمات آموزش از  راه دور در مراكز و واحدهاي دانشگاه پيام نور
  • ارزيابي كيفيت خدمات آموزشي از ديد فارغ التحصيلان دانشگاه
  •  تعیین ساختار مطلوب دانشگاه های با نظام باز (مراکز،سازمان مرکزی،دانشکده ها،گروه ها) در چند دانشگاه معتبر جهان
  • آسیب شناسی میزان مشارکت اعضا هیات علمی در فعالیت های پژوهشی
  • مطالعه ی روشهای استفاده از همه ی اعضای علمی دانشگاه برای به وجود آوردن بانک سوال
  • آسیب شناسی روحیه تیم های کاری در دانشگاه پیام نور

ه- کمیته منابع انسانی (کیفیت بخشی)

  • ساختار و نظام اداري متناسب با آموزش باز و از راه دور
  • مولفه های ارزیابی آموزشی ، پژوهشی و اداری دانشگاه های با نظام آموزش باز
  • خصوصیات استانداردسازی کتاب های خودآموز در رشته های تحصیلی(گروه های آموزشی) مختلف در دانشگاه های معتبر با نظام آموزش باز
  • بررسي راهكارهاي ارتباط نهادهاي توليد علم با كارآفريني و اقتصاد در آموزش باز و از راه دور .
  • بازنگري نقش اعضاي هيئت علمي در دانشگاه با مأموريت آموزش از راه دور
  • آینده نگری و برنامه ریزی در رشته های علوم پایه، علوم انسانی ، هنر و فنی مهندسی از دیدگاه جذب حداکثری دانشجو و تاسیس رشته های جدید، میان رشته ای و دوره های کوتاه مدت در دانشگاه پیام نور با توجه به پتانسیل منطقه ای.
  • بررسی چگونگی تحقق دانشگاه کار آفرین با تاکید ویژه در نقش آموزش باز و از راه دور
  • آموزش از راه دور و مديريت دانش در دانشگاه پيام نور
  • پژوهش در زمینه ابداع و بهبود روشهای مدیریت در نظام آموزش عالی با رویکرد ویژه به آموزش باز و از راه دور
  • عوامل مؤثر بر اجراي مقررات آموزشي در حوزه خدمات آموزش از  راه دور در مراكز و واحدهاي دانشگاه پيام نور
  • ارزيابي كيفيت خدمات آموزشي از ديد فارغ التحصيلان دانشگاه
  •  تعیین ساختار مطلوب دانشگاه های با نظام باز (مراکز،سازمان مرکزی،دانشکده ها،گروه ها) در چند دانشگاه معتبر جهان
  • آسیب شناسی میزان مشارکت اعضا هیات علمی در فعالیت های پژوهشی




لیست کامل اطلاعیه ها و بخش نامه ها